Platitelia DPH by mali PO NOVOM povinne fakturovať elektronicky

Zmena súvisí s bojom s daňovými únikmi a preberá sa ňou príslušná európska smernica. „Opatrenie na strane štátu prispeje k efektívnemu boju proti daňovým podvodom, má potenciál znížiť daňové medzery tak na dani z pridanej hodnoty, ako aj na dani z príjmov právnických osôb a zlepšiť výber daní,“ zhodnotil predkladateľ. Pre podnikateľov sa zase podľa MF zjednodušia obchodné operácie a dôjde k zlepšeniu podnikateľského prostredia.

Za elektronickú faktúru sa bude podľa novely považovať len faktúra, ktorá bude obsahovať informácie vyžadované zákonom o DPH. Zároveň musí byť vyhotovená, zaslaná a prijatá v štruktúrovanom elektronickom formáte, ktorý umožní jej automatické spracovanie a bude v súlade s európskym štandardom pre elektronickú fakturáciu. Údaje z elektronických faktúr sa majú online oznamovať finančnej správe.

„Cieľom uvedených zmien je digitalizovať celý proces od vyhotovenia u dodávateľa až po spracovanie elektronickej faktúry u odberateľa, ako aj následného zaslania údajov z elektronickej faktúry finančnej správe tak, aby celý tento proces bol automatizovaný s minimom manuálnych zásahov, pričom výsledkom bude výrazné skrátenie procesov súvisiacich s prijatím faktúr a ich následným spracovaním,“ priblížil rezort financií. Skoršie zavedenie systému pre tuzemské transakcie má tiež pripraviť platiteľov na povinné oznamovanie údajov o cezhraničných transakciách, ktoré má byť podľa európskej smernice účinné k 1. júlu 2030.

Okrem týchto zmien má novela zákona o DPH od 1. januára 2026 priniesť aj úpravy v oblasti registrácie pre daň, s cieľom eliminovať vyhýbanie sa registračnej povinnosti. Zmeny majú nastať aj v oblasti zrušenia registrácie. Zámerom je zamedziť opätovnému vstupu osôb, ktoré sa preukázateľne aktívne a vedome podieľali na podvodných transakciách, do systému DPH.

Verejnosť sa môže zapojiť do prípravy novely zasielaním podnetov alebo návrhov do 31. januára 2025.

Predpokladaný termín začatia pripomienkového konania je 2. štvrťrok 2025.

Autor: TASR

Ďalšie články

Na čo sa od 1. 1. zameria Štátna školská inšpekcia a ako sa na kontrolu pripraviť

Školský rok 2026/2027 prináša riaditeľom škôl aj zriaďovateľom citeľnú zmenu. Po prijatí nového zákona o školskej správe v školstve má...

Sviatok bez voľna: čo musia zamestnávatelia vedieť o 15. septembri 2026

V roku 2026 nastáva výnimočná zmena pri štátnom sviatku 15. september – po novom nejde o deň pracovného pokoja! Konsolidačné...

Požiarna ochrana budov v roku 2026 máte projekt, dokumentáciu aj skutočný stav v súlade

Požiarna ochrana budov v roku 2026: máte projekt, dokumentáciu aj skutočný stav v súlade?

Rok 2026 posúva požiarnu ochranu budov od papierových formalít k preukázateľnej funkčnosti celého systému. Nový stavebný zákon, digitalizácia dokumentácie a...

Nový zákon o obchodnom registri prinesie od 17. augusta 2026 viaceré zmeny

Od 17. augusta 2026 začne na Slovensku platiť nový zákon o obchodnom registri č. 29/2026 Z. z., ktorý nahradí súčasnú...

Pravidlá a povinnosti pri prevádzke obecného cintorína 2026

Správne nastavené pravidlá medzi obcou a prevádzkovateľmi pohrebných služieb sú kľúčové pre zabezpečenie dôstojného priebehu pohrebov aj bezproblémového chodu cintorínov....

Časovaná bomba: povinná e-fakturácia od 1. 1. 2027

Od 1. januára 2027 vstúpi do účinnosti jedna z najväčších zmien v oblasti účtovníctva za posledné roky – povinná elektronická fakturácia. Zmena...