Mgr. Roman Lipták

Roman Lipták je expert na marketing, Public Relations a komunikáciu. Pracoval v medzinárodných a domácich reklamných agentúrach a médiách. Momentálne pôsobí ako konzultant pre komunikačné stratégie a efektívne oslovenie cieľových skupín. Je tiež vedúcim katedry marketingovej komunikácie na súkromnej vysokej škole Akadémii médií.

Ďalší autori

Ing. Ľubomír Žiak

Ľubomír Žiak je erudovaným pracovníkovom štátnej správy ochrany ovzdušia. Zastupoval Slovenskú republiku vo Výkonnom orgáne dohovoru EHK OSN o diaľkovom znečisťovaní ovzdušia prechádzajúcom hranicami štátov, na stretnutiach strán Viedenského dohovoru o ochrane ozónovej vrstvy a Montrealského protokolu o látkach poškodzujúcich ozónovú vrstvu. V rámci Montrealského protokolu bol členom Implementačného výboru. Zastupoval Slovensko v Medzivládnom paneli pre zmenu klímy (IPCC) a tiež sa zúčastňoval konferencií strán Rámcového dohovoru OSN o zmene klímy. Inžinier chémie - absolvent Slovenskej vysokej školy technickej, dnešnej STÚ, jej Chemicko-technologickej fakulty - získal skúsenosti z praxe v chemických fabrikách (Slovnaft, Chemické závody v Novákoch). Dobre poznal výrobnú problematiku aj v ďalších slovenských chemických podnikoch združených v Slovchémii, kde pôsobil v rokoch 1984 až 1990. Od roku 1990 pôsobí v rezorte životného prostredia. Na začiatku v Slovenskej komisii životného prostredia SR a od roku 1993 na Ministerstve životného prostredia SR. Prakticky od začiatku v odbore, ktorý mal na starosti ochranu ovzdušia. V odbore ochrany ovzdušia prešiel pozíciami referenta, vedúceho oddelenia a v roku 2005 sa stal riaditeľom odboru ochrany ovzdušia. V roku 2009 bol uvoľnený na výkon funkcie vo verejnom záujme – po doplňovacích voľbách sa stal primátorom Stupavy. Po skončení mandátu v roku 2011 sa vrátil na ministerstvo, kde sa venuje medzinárodným záväzkom v oblasti ochrany ovzdušia.

Ing. Milan Jarás, PhD.

Ing. Milan Jarás, PhD. je nezávislý energetický auditor a poradca. Súčasťou jeho portfolia sú: energetické audity budov, priemyselných podnikov a spoločností, aktivity a kontakty v oblasti zelených budov (SKGBC). Venuje sa poradenskej činnosti v oblasti energetických zdrojov budov i sietí v oblasti energetických úspor, elektroenergetiky. Špecializuje sa na inžiniersku činnosť, elektroinštalácie, energetickú certifikácia budov a energetický manažment. Ako projektový manažér rieši energetické audity a vykonáva kontrolnú činnosť pre banky v oblasti obnoviteľných zdrojov energie, fotovoltických a veterných elektrární.Rieši problematiku pripojenia obnoviteľných zdrojov energie na elektrickú rozvodnú sieť. Ako lektor školí témy týkajúce sa energetickej efektívnosti so veľkým dôrazom na zrozumiteľnosť a prax.

Ing. Martin Mihál

Vedúci technického oddelenia Xella v CZ a SK. Martin Mihál pôsobí v stavebníctve bez prerušenia od skončenia vysokoškolského vzdelania v odbore Architektúra a pozemné stavby v roku 1995. Od roku 2001 je zamestnaný v spoločnosti Xella. V súčasnej pozícii pracuje od roku 2014. Je zodpovedný za produktový management, inovácie, interné technické vzdelávanie a komunikáciu s inštitúciami ovplyvňujúcimi legislatívu v stavebníctve. V rámci tejto činnosti spoločnosť Xella v minulosti zastupoval v Inštitúte pre pasívne domy a v Slovenskej rade pre zelené budovy. V súčasnosti vykonáva funkciu predsedu Združenia výrobcov murovacích materiálov.

Ing. Arch. Tomáš Guniš

Tomáš Guniš je absolvent Fakulty architektúry STU v Bratislave. V rokoch 2012-2013 pôsobil ako výkonný riaditeľ Slovenskej rady pre zelené budovy a v rokoch 2016 – 2019 ako vedúci odboru územného rozvoja a koncepcií / hlavný architekt mesta Trnava. Dlhodobo sa venuje problematike udržateľnej architektúry a adaptácii miest na zmeny klímy. V súčasnosti pôsobí ako architektonický špecialista v spoločnosti Saint-Gobain Construction Products, s.r.o. Akustika v školách je z pohľadu architekta dvojsečná zbraň. Na jednej strane zvýšené nároky na zrozumiteľnosť reči a tým aj času dozvuku kladú požiadavky na odbornosť architekta a jeho úzku spoluprácu so špecialistami z oblasti akustiky, na druhej strane súčasný sortiment akustických interiérových riešení poskytuje pestrú paletu dizajnových možností. Tým sa táto téma stáva výzvou, ale aj príležitosťou zároveň. Aké možnosti má teda dnes architekt? Stanú sa tieto riešenia trvalou súčasťou našich tried a škôl? Ako sa má architekt postaviť k školským budovám, kde je potrebné široké spektrum priestorov s rôznymi veľkosťami a diametrálne odlišnými požiadavkami, ako sú triedy, telocvične, školské kluby alebo jedálne?

Martin Hradský

Martin Hradský sa dlhodobo venuje systémom zlepšovania. Je nezávislý konzultant a lektor, ktorý sa podieľa na optimalizačných projektoch v rôznych výrobných firmách v Českej republike, aj na Slovensku. Pôsobí aj v úlohe interného manažéra. Venuje sa metódam štíhlych výrobných procesov (LEAN) vo výrobných firmách, prostredníctvom workshopov a tréningov. V rámci nich učí zamestnancov prinášať zlepšovacie návrhy a eliminovať plytvanie. V súčasnosti vedie najmä in-house školenia pre manažment firiem.

Mgr. Dušana Bielezsová

Venuje sa predovšetkým vzdelávaniu v oblasti školskej a rovesníckej mediácie (metodické dni, semináre, workshopy, prednášky). Spolupracovala na programe zavádzania peer mediácie v piatich školách v Moravskoslezském kraji v projekte Mediace ve skole, v rámci Kampane proti rasizmu a násilí z nenávisti - Agentura pro sociální začleňování Úřadu vlády ČR. Ako lektorka lektoruje aj tému prevencie pred násilím v rámci Národného projektu Podpory ochrany detí pred násilím (UPSVaR). Vyštudovala etiku a pedagogiku na Univerzite Konštantina Filozofa v Nitre. Odbornú prípravu mediátora absolvovala v roku 2010 (osvedčenie). Pôsobila ako učiteľka v špeciálnej škole pre sluchovo postihnutých, ako zástupkyňa riaditeľa v základnej škole s materskou školou. Bola členkou Dozornej rady Únie materských centier, riaditeľkou Centra advokácie a koordinácie ÚMC a členka Výboru pre mimovládne organizácie (Úrad splnomocnenca vlády SR pre rozvoj občianskej spoločnosti). Pomáha zavádzať program rovesníckej mediácie (oboznámenie pedagogického zboru s programom, tréning mediačných zručností rovesníckych mediátorov, supervízia po ukončení tréningového programu). Trénuje mediačné zručností vedúcich pedagogických zamestnancov, vedúcich odborných zamestnancov, pedagogických zamestnancov, odborných zamestnancov, členov žiackych školských rád, žiakov základných a stredných škôl v konkrétnych triedach škôl a školských zariadení.